Årets julegave! Oddersjaas turorientering!

Oddersjaa er rekordtidlig ute med turorienteringen 2021. Etter stor suksess med turorienteringen i 2020, utvider vi nå med hele fem kart på fire forskjellige områder. Konvoluttene er allerede i salg.

2020-12-11
Oddersjaa

Det betyr at det nå er lagt ut totalt 55 poster i Bymarka (30), på Flekkerøya (11) og på Odderøya (14 poster). 15. mai starter et sommeropplegg på Bragdøya med 10 poster, dette varer til 12. september. Konvolutter med kart og registreringskort selges nå hos Intersport Skippergaten, Sport 1 i Vågsbygd Senter, Turistforeningen i Gyldenløves gate og Circle K-stasjonen øverst i Elvegata. Vi håper snart å ha klart salgssted også på Flekkerøya.
Og på Bortelid fortsetter Oddersjaa med turorienteringen som selges i butikken der oppe.

Årets julegave

Fire seniordamer i klubben har tatt ansvar for å løfte turorienteringen i klubben som hasteutla 30 poster i Bymarka og på Bragdøya i april da «alle» skulle på tur. Siri Økstad, Elin Glad Balchen, Jorunn Sandsdalen og Solveig Olsen har vært i virksomhet de siste månedene, og med god karthjelp fra Per Torgersen og Jo Vegard Aardal er alt på plass.

- Turorientering er jo midt i blinken som julegave, sier Jorunn, mens Elin slår fast at turorientering er kjempegøy aktivitet for hele familien.

- Vi er blitt inspirert av tur-o-bølgen som har rullet over landet, sier Solveig, mens Siri, den mest garvede o-løperen i gjengen, minner om spenningen ved å jakte på poster. Og lover at de aller fleste postene ligger nær stier og burde være greie å finne fram til.

Voldsom økning

I Norges O-forbund forteller de om en økning i antall solgte turkonvolutter på 54 prosent i 2020, Omsetningen til klubbene har økt med 77 prosent til nesten 11 millioner kroner, og mer enn 150 klubber har sendt rapport til forbundet om gjennomført turorientering. Og mye tyder på at det blir begrenset reisevirksomhet også neste år og forhåpentligvis mange som går på tur på hjemmebane.

I store Bymarka er det lagt ut hele 30 poster, fordelt på 10+10+10, slik at man kan dele postjakta opp i tre turer fra ulike utgangspunkt i marka. Der er postene fordelt på to kart.

Bortelid

Det er første gang Oddersjaa har turorientering på Flekkerøy. De fire damene har sammen med flere andre styrt av Per Torgersen oppfrisket kartet på øya med nye stier slik at kart og terreng stemmer overens.

Og fortsatt er det full fart på turorienteringen på Bortelid som familien Wigemyr og Jørgensen har ansvaret for. Denne er like flott vinter som sommer, og mange hyttefolk benytter seg av Bortelid-orienteringen med stor glede.
Med andre ord, aldri har Oddersjaa satset så mye og så tidlig på turorienteringen.

Siri Økstad, Elin Glad Balchen, Jorunn Sandsdalen og Solveig Olsen har akkurat lagt ut den siste av postene på Oddersjaas turorientering 2021. Nå kan postjakta starte