Ny turbok: 25 turer til topps på Agder

Koronaen har faktisk også ført til noe godt, flott og viktig: Nemlig ei ny turbok/turguide fra Oddersjaa der vi har besøkt høyeste fjelltopp i alle Agders 25 kommuner. Nå er boka klar, med flotte bilder, kart, veibeskrivelse GPS-koordinater og slt du trenger for å besøke alle Agder-toppene. «25 turer til topps på Agder» kommer også i digital utgave.

2022-03-21

At det er Arne Holte som ene og alene står for prosjektet, overrasker neppe. Og det var koronapausen på treningssenteret Spichern som sendte Arne ut på stadig nye turer. Der han møtte massevis av turglade mennesker.

-Ut på sommeren 2020 dukket ideen opp om å gå til det høyeste punktet i alle de 25 kommunene i Agder opp, forteller Arne som har gått sammen med kona Edel på de fleste turene. Det startet med en kamerattur til Havsåsknuten i Kristiansand, deretter tok han og Edel turen til Rubbeheia i Iveland.

- Da bestemte vi oss for å ta alle og rakk elleve første året, sier en alltid like ivrig og entusiastisk Arne som er litt skuffet over at mange av kommunene er lite stolte av toppene sine, for både skilting og merking har stort sett vært fraværende.

At det turivrige Holte-paret har passert 77 og 78 år, og at det har vært til dels tunge turer med over 600 meter stigning, sier mye om Edel og Arne, om iver og utholdenhet. Og ikke minst om at de tror på at det er folkehelse i hvert skritt du tar ut i naturen.

Mange av kommunene har vist at de setter pris på «25 turer til topps på Agder» og har sagt seg villig til å kjøpe bøker/sponse prosjektet.. Uten en stor gave fra Sparebanken Sør hadde neppe prosjektet latt seg gjennomføre.

Nå er boka til salgs i landsdelens bokhandler for 300 kroner per stk. Oddersjaa-medlemmer kan kjøpe den på Klubbhuset for 250 kroner. En flott gave til seg selv, til familien eller gode venner rundt på Sørlandet.

(billedtekst)

På bildet kjører forfatteren kasser med bøker inn i lageret på klubbhuset til Oddersjaa.