God jul og takk for innsatsen!

Klubbens ledelse ønsker alle oddersjaaere en riktig god og sprek jul. Og ikke minst takker vi dere for innsatsen dere har lagt ned for klubben i 2018. Oddersjaa har igjen markert seg som en klubb som lykkes på mange områder.

2018-12-21
tormjaaland

Kristiansand Skifestival ble på nytt en stor suksess. Med Bjørgen, Northug og en rekke OL-vinnere på startstreken stilte flere tusen tilskuere opp i typisk sørlandsk sommervær, 25 grader og steikende sol. En stor innsats fra mange i klubben sørget for at det hele ble så vellykket. Vi takker også vår utmerkede samarbeidspartner Best Event for innsatsen og entusiasmen de legger ned. Manager til Petter Northug har allerede gitt melding om at Petter kommer, selv om han har lagt opp. "Vi skal nok få ham opp på rulleskia", skriver manager Are Sørum Langås.

Vi har fått henvendelse fra Arendal om det er aktuelt med et rulleskirenn i Pollen dagen før. Det har vi ikke tatt stilling til ennå. Vi har også en god dialog med TV2 slik at det går mot overføring av rennet på TV2 Sportskanalen i 2019.

Sportslig ser vi at rekrutteringen igjen øker i langrenn. Det er svært gledelig. Vi noterer oss også at våre unge løpere hevder seg i den knallharde konkurransen det er i langrennsløypene. Det jobbes åpenbart godt!

I hoppgruppa er det ikke like mange aktive, men ledere, trenere og aktive står på slik at vi holder hoppsporten i hevd. Stor honnør til alle i gruppa.

I orientering er det de godt voksne som er på jakt etter poster i skauen og ofte finner frem, ser det ut til. I tillegg jobbes det godt når det gjelder avvikling av løp og på kartsiden. Nå planlegges et stort prosjekt på fornyelse av Bymarka-kartet og kartet i Furulunden i Mandal. Dette blant annet fordi Oddersjaa blir en av arrangørene av Sørlandsgaloppen 2020 med løp på de nevnte kartene.

Vi bøyer oss i støvet for innsatsen til veteranene i Løypeutvalget. For en innsats dere legger ned for fellesskapet, for byens befolkning og for folkehelsa. Etter stormen Knud var det massevis av trefall, og Løypeutvalget gikk på med stort mot og entusiasme. Det store prosjektet i år var helekiopterløftet av materialer til bygging av broer, gjøre myrer lettere fremkommelige osv. Takket være en svært generøs gave fra Ivar Mjåland ble dette prosjektet realisert. Det er nesten en vits at kommunens bidrag til løyperydding er på 7800 kroner!

Oddersjaa er blitt den rene bokutgiveren de siste årene. Turbøkene fra våre veteraner har blitt en stor suksess. I går ble det igjen bok, denne gang var det Arne Holte og Johan Chr. Sandvand som var forfattere. Den flotte boka handler om idrettsmannen og bonden Thorleif Drangsholt. Lillebror Olaf har vært sterkt delaktig i å få boka ut. Vi oppfordrer alle oddersjaaere til å sikre seg boka MotStrøms. Dette er historien om et helt spesielt menneske, samtidig som det er viktig Oddersjaa-historie.

Til slutt en liten nedtur: Vi jobber iherdig med å få utvidet rulleskiløypa. En viktig del av finansieringen var et mulig bidrag fra Gjensidigestiftelsen. Der fikk vi dessverre avslag noen få dager før jul. Så nå må vi tenke nytt for å få finansiert utbyggingen til den nette sum av 6,8 millioner kroner.

Mye mer har skjedd i klubben gjennom 2018. Igjen må vi få understreket: Dugnadsånden er langt fra død. Ihvertfall ikke i Oddersjaa! Vi håper på stor innsats, entusiasme og idrettsglede også i 2019.

Godt nytt år fra Nils og Tor