Kongens heder til Arne Holte

Torsdag 5. september ble en merkedag i Oddersjaas historie

2019-12-08

Kongens Fortjenestemedalje for sin enorme innsats innen idretten, friluftsliv, folkehelse og foreningen for stomiopererte, Norilco.

70 mennesker som alle kjenner Arne godt hadde møtte frem til medaljefesten for Arne, halvparten fra Oddersjaa-miljøet, den andre halvparten fra Norilco. Varaordfører Jørgen Kristiansen delte ut medaljen til en svært overrasket 76-åring og ble hyllet både av ham og av en rekke talere gjennom kvelden. En gang i fremtiden blir Arne og kona invitert til Slottet for å bli takket av Kong Harald.

Super-kvalifisert

Flere ga uttrykk for at mer kvalifisert kandidat til den høye utmerkelsen enn Arne Hallvard Holte, som er hans fulle navn, skal det godt gjøres å oppdrive.

Også hans kone Edel fikk mange godord og ble belønnet med en gedigen blomsteroppsats.

Blant kveldens innslag merket vi oss et munnrapt helse- og mestringskåseri fra Oddersjaa-medlem og kommuneoverlege Dagfinn Haarr.Han slo fast at helse og mestring egentlig innebærer det samme. Og mestring finner sted både i idretten og ikke minst blant de mange i Norilco med de tøffe utfordringer de har.

Hilsen fra Løfshus

Festkomiteen hadde også videohilsen og intervju med Norges mest suksessrike langrennsssjef, Vidar Løfshus. Han har også det mange kaller “pose på magen” etter kreftsykdom og sa seg voldsomt imponert over Arnes store innsats på så mange områder. - Mennesker som Arne er selve grunnfjellet i norsk idrett, slo Løfshus fast.

Tidligere Oddersjaa-leder Lars Erik Lyngdal leste på oppfordring sitt eget dikt: Baneheia, et dikt og et sted kveldens hedersgjest setter svært høyt. Noe åpenbart kveldens gjester også gjorde.

Æresmedlem

I Oddersjaa ble Arne Holte utnevnt til æresmedlem allerede i 2000 etter å ha vært aktiv i klubben siden1978. Han har vært formann i klubben, leder for Orienteringsutvalget og leder for et av Nordens største orienteringsarrangementer, Sørlandsgaloppen.

Han har hele tiden vært aktiv utøver i orientering og langrenn og deltar fortsatt i en alder av 75 år i internasjonale Triathlon-løp.

De ti siste årene har Arne gjort en enorm jobb for Løypeutvalget i Oddersjaa. De nedlegger hundrevis av dugnadstimer hvert år for å legge forholdene til rette for at at byens befolkning skal komme ut på tur. Han har vært hovedansvarlig for utgivelsen av to turbøker med turtips til folk i Kristiansand og omegn, tatt initiativ til å sette opp 50 karttavler i Bymarka og ledet arbeidet. Nå skal stier og veier i Bymarka merkes med mer enn 200 skilt slik at folk lettere finner frem. Arne er ansvarlig også for dette.

Ja-menneske

Arne er et Ja-Menneske, aldri nei i hans munn. Han er løsningsorientert og kreativ, blid og omgjengelig.

De er mennesker som Arne som gjør at byen vår og distriktet blir et bedre sted å

leve og bo.

Arne Holte ble i 2017 tildelt Kristiansand kommunes Frivillighetspris, et bevis på hans innsats for andre mennesker.

President

I Norilco har han vært lokal leder så å si sammenhengende siden 1978. Han har hatt styreverv i Norilco nasjonalt og ble valgt til president i The European Ostomy Association fra 2004 til 2011.

Han har også vært medlem av Coordinator Commitee i The The International Ostomy Association. I en periode var han leder for brukerrepresentantene ved Rikshospitalet.Siden 1976 har han vært aktiv i likepersontjenesten, et tilbud til personer med stomi og deres pårørende. Arne leder de ukentlige turene for Kreftforeningen,

Arbeidet i Norilco har ført ham videre inn i arbeidet i Kreftforeningen. Han er aktiv leder for

Kreftforeningens ukentlige turer og deltar i en rekke prosjekter i regi av Kreftforeningen.

Arne Holte er både lokalt og nasjonalt æresmedlem i Norilco.